Kartka z kalendarza – 2009 rok

Interpretacje

Kartka z kalendarza – 2009 rok

Kolejna “przypominajka” z przeszłości, czyli tym razem z 2009 roku.

Dyrektorem artystycznym Festiwalu ponownie zostaje Jacek Sieradzki. Na horyzoncie kilka zmian. – Tegoroczne nowości nie zmieniają podstawowych zasad działania festiwalu. Pojawiają się jednak nowe elementy w rywalizacji, np.: „dzika karta”, czyli możliwość wzięcia udziału w konkursie jednego reżysera z województwa śląskiego, typowanego nie przeze mnie, a przez grono dziennikarzy. Szósty uczestnik konkursu pozostaje jednak na prawach pozostałej piątki. Pojawiła się także dodatkowa nagroda: „Zaproszenie od Stanisława” – zaliczka na poczet realizacji przedstawienia w Katowicach dla jednego reżysera, ufundowana przez Teatr Śląski, który jest po raz pierwszy współorganizatorem – tłumaczył nowy-stary dyrektor.

Reżyserzy, który walczą o Laur Konrada to: Grzegorz Kempinsky, Gabriel Gietzky, Paweł Passini, Jan Klata, Monika Strzępka oraz Wiktor Rubin.

Po raz pierwszy każdy ze spektakli jest prezentowany dwa razy, część – w studiu ośrodka TVP w Katowicach. Wystawiany tam spektakl Passiniego pt. „Odpoczywanie” jest jednocześnie bezpośrednio transmitowany przez TVP Kultura.

Festiwal jak zwykle otwierają i zamykają tzw. spektakle mistrzowskie. W tym roku są to „Rozmowy poufne: Ingmara Bergmana w reżyserii ubiegłorocznej zwyciężczyni festiwalu Iwony Kempy z Teatru im. J. Słowackiego z Krakowa, które zainaugurują imprezę, oraz „Król umiera, czyli ceremonie” E. Ionesco w reżyserii Piotra Cieplaka, zrealizowany w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie.

Spektakle młodych reżyserów ocenia jury w składzie: Ewa Wójciak, Stanisław Radwan, Piotr Tomaszuk, Andrzej Witkowski i Maciej Wojtyszko.

Zwycięzcą Festiwalu zostaje Jan Klata za spektakl „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej z Teatru Polskiego we Wrocławiu.

„Zaproszenie od Stanisława” otrzymał Gabriel Gietzky.

Z recenzji:

– „Jeszcze nigdy dotąd w historii Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje nie było młodego reżysera, który by zebrał wszystkie najważniejsze nagrody festiwalu. Jan Klata dzięki głosom aż czworga jurorów za reżyserię „Sprawy Dantona” otrzymał w Katowicach Laur Konrada, statuetkę upamiętniającą Konrada Swinarskiego – patrona festiwalu i 40 tysięcy złotych, a także nagrody: publiczności (kolejne 10 tysięcy złotych) oraz dziennikarzy” – pisała Danuta Lubina-Cipińska w „Rzeczpospolitej”.

2009 Sprawa Dantona, Klata, fot. Bartosz Maz