Agata Duda-Gracz

Interpretacje

Agata Duda-Gracz

Agata Duda-Gracz, foto. Greg Noo-Wak

Agata Duda-Gracz, foto. Greg Noo-Wak

Agata Duda-Gracz

Reżyserka i scenografka teatralna, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Debiutowała jeszcze w trakcie studiów reżyserskich Kainem Byrona w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem. Asystowała Tadeuszowi Bradeckiemu i Jerzemu Jarockiemu. Swoje kolejne samodzielne przedstawienia, do których najczęściej sama również tworzyła scenografię, realizowała przeważnie w teatrach krakowskich: Starym Teatrze i Teatrze im. Słowackiego. Wystawiła tam m.in. Abelarda i Heloizę Vaillanda, Grzeszne dzieciństwo Twaina i Kaligulę Camusa. W późniejszym okresie reżyserka związała się z Teatrem im. Jaracza w Łodzi, gdzie wystawiła Balkon Geneta, Otello, wariacje na temat wg Shakespeare’a, Według Agafii na podstawie Ożenku Gogola, Apokalipsa. Skrócona historia maszerowania według jej scenariusza, a później także Iwonę, księżniczkę Burgunda Gombrowicza – wszystkie przedstawienia z autorską scenografią. W 2012 roku nawiązała stałą współpracę z Muzycznym Teatrem Capitol we Wrocławiu. Debiutowała na tej scenie widowiskiem na podstawie własnego scenariusza Ja, Piotr Rivière skorom już zaszlachtował siekierom swoją matkę, swojego ojca, siostry swoje, brata swojego i wszystkich sąsiadów swoich… inspirowanego zeznaniami skazanego w XIX wieku za liczne morderstwa Rivière’a. Po spektakularnym debiucie w Capitolu z inicjatywy reżyserki powstał trwający do dziś cykl spektakli teatralnych tworzonych na żywo Improwizacje, w którym dotychczas wzięli udział m.in. Mirosław Baka, Ireneusz Czop, Magdalena Czerwińska, Grzegorz Damięcki, Agnieszka Grochowska, Konrad Imiela, Dorota Kolak, Magda Kumorek, Leszek Możdżer, Paweł Passini czy Dorota Pomykała. Kumernis, czyli o tym, jak Świętej Panience broda wyrosła to przedstawienie Agaty Dudy-Gracz zrealizowane w 2015 roku w Teatrze Muzycznym w Gdyni.

Agata Duda-Gracz na INTERPRETACJACH – w 2007 roku Prze(d)stawienie na motywach sztuki Merlin, albo ziemia jałowa Dorsta i Ehler w jej reżyserii, opracowaniu i scenografii wzięło udział w konkursie IX edycji festiwalu.