Edycja 2015

Interpretacje

Edycja 2015

Kleczewska, Marciniak, Strzępka, Borczuch, Chyra, Dodin, Miśkiewicz – to tylko część reżyserów prezentujących swoje spektakle w czasie Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. Kto otrzyma Laur Konrada? Dowiemy się 15 listopada. Organizowany od 18 lat Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE jest jedną z najważniejszych imprez teatralnych w Polsce. To właśnie w Katowicach nagrody za znakomite spektakle zdobywali najważniejsi dziś polscy reżyserzy m.in. Grzegorz Jarzyna, Krzysztof Warlikowski, Jan Klata czy Maja Kleczewska. 

Kim jestem? Kim jesteś? Pytania o tożsamość – to temat przewodni tegorocznego festiwalu. – Najlepszymi terapeutami społecznych traum są artyści. Obdarzeni specjalnym słuchem do tego, co podskórne, zazwyczaj wyprzedzają lub materializują plemienne uprzedzenia i lęki. W zaproszonych przez nas spektaklach toczy się owinięta w sztukę debata na temat tożsamości polskiej, europejskiej, osobistej, płciowej. Debata ważna, bo nie poddana doraźnym celom, a przede wszystkim wyposażona w moc oczyszczenia – wyjaśnia Katarzyna Janowska, Dyrektor Artystyczna Interpretacji.

Do konkursu zaproszono pięć ważnych tytułów. Trzy z nich wyreżyserowały kobiety: Monika Strzępka, Maja Kleczewska i Ewelina Marciniak. Dwie pierwsze reżyserki posiadają już po jednej statuetce. O Laur Konrada powalczą również Paweł Miśkiewicz i Michał Borczuch.

Festiwal zainaugurowany zostanie w sobotę 7 listopada mistrzowskim przedstawieniem pt. „Wujaszek Wania” w reżyserii Lwa Dodina z Małego Teatru Dramatycznego – Teatru Europy w Sankt Petersburgu, któremu Dodin dyrektoruje. Jego spektakl to klasyka w nowoczesnym, stylowym wydaniu scenicznym. Jest smutno-śmieszną opowieścią o ludzkich tęsknotach i niespełnieniach, ale też o pogodzeniu się z własnym losem. I przykładem coraz rzadszego w dzisiejszym teatrze realizmu psychologicznego i aktorskiej precyzji.

Na zakończenie tegorocznej edycji festiwalu, w niedzielę 15 listopada, zobaczmy nie spektakl dramatyczny, lecz… operę. Będzie to „Czarodziejska góra” w reżyserii Andrzeja Chyry z kompozycjami Pawła Mykietyna, zrealizowana w ramach tegorocznego Malta Festival w Poznaniu. To druga w dorobku Chyry, po „Graczach” Dymitra Szostakowicza, opera, do której libretto napisała dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Oryginalne połączenie XIX-wiecznej formy operowej z elektronicznym muzycznym brzmieniem wraz z niebanalną koncepcją libretta i brawurowym wykonaniem solistów, gwarantują niecodzienne, czarujące widowisko.

Pierwszy ze spektakli konkursowych będzie można zobaczyć w poniedziałek 9 listopada. To „nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU” w reżyserii Moniki Strzępki, zrealizowana w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, inspirowana dramatem Zygmunta Krasińskiego. Autorem scenariusza jest współpracujący stale z Moniką Strzępką dramaturg Paweł Demirski. Romantyczny tekst staje się punktem wyjścia do humorystycznej i jednocześnie bardzo krytycznej refleksji na temat współczesnej Polski – jej ułomności systemowych i społecznych postaw. Twórcy poddali w spektaklu rewizji romantyczną wizję przyszłości Polski w ujęciu narodowego wieszcza, w centrum zainteresowania stawiając rewolucję, antysemityzm i widmo nadchodzącej wojny.

Kolejną konkursową inscenizacją będzie pokazany we wtorek 10 listopada „Dybuk” z Teatru Żydowskiego w Warszawie wyreżyserowany przez Maję Kleczewską. Z połączenia mistycznej opowieści o duchach zmarłych, tragicznej narracji o losach Żydów oraz mocnego, ekspresyjnego języka teatralnego Mai Kleczewskiej, zrodziło się nowocześnie brzmiące i zarazem liryczne przedstawienie o pamięci, Zagładzie i tęsknocie za pojednaniem. Adaptacji klasycznego dramatu jidysz Szymona An-skiego z 1916 roku dokonał Łukasz Chotkowski.

Środa 11 listopada upłynie pod znakiem dwóch spektakli konkursowych. Najpierw zobaczymy „Fausta” w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Reżyser opowiedział dramat Johanna Wolfganga Goethego umieszczając głównego bohatera w drugim planie, wyeksponował natomiast grupę niewidomych osób zaproszonych do udziału w przedstawieniu, które grają na równi z profesjonalnymi aktorami. W dobie kultury obrazkowej, Borczuch stawia pytania o rolę wzroku w kształtowaniu naszej relacji z rzeczywistością i rację bytu świata pozamaterialnego.

Tego samego wieczoru pokazany zostanie jeszcze spektakl wyreżyserowany przez Pawła Miśkiewicza „Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna?” Teatru im. Słowackiego w Krakowie na motywach „Króla Leara” i fragmentów innych dramatów Williama Shakespeare’a. Głównym tematem przedstawienia jest miejsce starości we współczesnej kulturze zachodniej i związane z nią relacje międzypokoleniowe. Wypreparowane ze sztuk genialnego dramatopisarza wątki stają się pretekstem do metaforycznej opowieści o mężczyźnie na drodze w stawaniu się Learem. W jego rolę wcielił się Jerzy Trela, wybitny polski aktor teatralny z imponującym dorobkiem artystycznym.

Ostatnim przedstawieniem konkursowym będzie prezentowany w piątek 13 listopada „Portret Damy” według powieści Henry’ego Jamesa w reżyserii Eweliny Marciniak z Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Reżyserka we właściwym jej groteskowo-burleskowym stylu opowiada XIX-wieczną historię Izabeli, poddając przy tym krytyce rytuały, konwenanse i społeczną obłudę „starego świata”.

Oprócz spektakli konkursowych i mistrzowskich w ramach INTERPTRETACJI odbędzie się jeszcze 8 spektakli towarzyszących. 4 tytuły zostaną pokazane w nurcie Interpretacje.doc, którego program układał Roman Pawłowski. Będą to następujące spektakle: „Ewelina płacze” w reżyserii Anny Karasińskiej powstały w ramach programu dla młodych twórców Teren TR w TR Warszawa, „Album Karla Höckera” w reżyserii Paula Bargetto Teatru Trans- Atlantyk w z Warszawy, „Delfin, który mnie kochał” w reżyserii Magdy Szpecht, zrealizowany we współpracy Stowarzyszenia Kolektyw 1a w Poznaniu i Teatru Polskiego w Bydgoszczy oraz „Margarete” w reżyserii Janka Turkowskiego Teatru Kana w Szczecinie.

W ramach Strefy Dziecka, 2 przedstawienia dla dzieci zaprezentują aktorzy ze Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach. Będą to „Szczurołap” i „Tylko jeden dzień”. Widzowie festiwalu zostaną również zaproszeni na specjalny pokaz spektaklu „Ożenek” w reżyserii Nikołaja Kolady, którego premiera odbędzie się 23 października w Teatrze Śląskim w Katowicach, partnera Festiwalu.

Nie zabraknie również wydarzeń w ramach projektu społecznego Reaktor Katowice, który ma na celu pokazywanie ciekawych zjawisk kulturalnych funkcjonujących poza „mainstreamem” oraz aktywizację mieszkańców Katowic i okolic. Projekt wystartował na początku października. W programie są koncerty organizowane z Biurem Dźwięku Katowice oraz Teatr Dzielnicowy zainicjowany przez Inqubator Teatralny. Projekt zakończy się podczas festiwalu spektaklem w reżyserii Remigiusza Brzyka pt. „Witom/Żegnom”.

Wyboru spektakli, które zobaczymy podczas festiwalu dokonała komisja konkursowa. W jej skład weszli – podobnie jak w ubiegłym roku – Katarzyna Janowska, Dyrektor Artystyczna Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE oraz jej doradcy: Wojciech Majcherek i Roman Pawłowski. Spektakle konkursowe oceni jury w składzie: aktorka Ewa Błaszczyk, reżyser Remigiusz Brzyk, dwukrotny zdobywca nagrody Laur Konrada, kompozytor Jan Kanty Pawluśkiewicz, dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk oraz dyrektor naczelny Mayflower Theatre w Southampton Michael Ockwell.